ICR |
Voor het rijden van de
Intercitydiensten zijn vanaf 1981 ongeveer 257
Intercityrijtuigen (ICR) in dienst gekomen. Deze
vervingen geleidelijk aan de oudere types
rijtuigen van Plan E, K, N en W.
- Eén ICR-rijtuig is omgebouwd tot koninklijk
rijtuig.
- Van 1995 tot 2000 werd één treinstam van 12
ICR-rijtuigen ingericht als IC+.
- Vanaf 2000 hebben alle ICR-rijtuigen een grote
revisie gekregen en zijn uitgerust met airco.
- Negen rijtuigen hebben in 2005 rondgereden als
Zilverrail (25 jaar Beatrix). |
BNL |
Voor de Benelux-treinen
rijden dezelfde type ICR rijtuigen, alleen hebben
deze de rood/gele kleur. De binnenlandse ICR-rijtuigen
hebben de bekende geel/blauwe kleuren. |
BDs |
22 BKD-bagagerijtuigen
zijn vanaf 2003 verbouwd tot stuurstandrijtuig
BDs voor de Intercity. Deze zijn uiterlijk gelijk
aan de stuurstandrijtuigen van de Benelux-trein. |
W |
De Plan W-rijtuigen uit
1968 hebben nog tot 2004 dienst gedaan.
Plan W-rijtuig 21-37 472 is eigendom van het Spoorwegmuseum. |
Df |
Voor het vervoer van
fietsen waren t/m 2004 enkele 'Df'-fietsrijtuigen
(ex-Plan E en L uit 1955/58) actief in de
zomermaanden.
Df-rijtuig 92-37 007 is eigendom van het Spoorwegmuseum.
De 3 rijtuigen 92-37 002, 006 en 008 zijn sinds
eind 2004 eigendom van de Stichting
Historisch Dieselmaterieel. |
DDM |
Vanaf 2000 rijden DDM-dubbeldeksrijtuigen
mee als versterking in de Intercitydienst. |
ICK |
In 2001 heeft de NS 150
coupé-rijtuigen overgenomen van de DB en na een
grondige revisie in dienst gesteld als ICK-rijtuigen.
De rijtuigen hebben de bekende geel/blauwe
kleuren van NS. |